Det råder förseningar i leveranser av förbrukningsartiklar för egenvård i Stoclholms läns landsting. En situation som landstinget ser mycket allvarligt på och arbetar intensivt med för att lösa. Förseningar gäller bland annat förbrukningsmateriel inom områdena diabetes, förband- och sårvårdsprodukter, inkontinens, näring och kompressionshjälpmedel.

Eftersom Sinoba har medlemmar som kan beröras av dessa förseningar har vi ombetts att infomrera om detta på Sinobas hemsida. Som stöd till drabbade förbrukare följer här ett antal goda råd liksom adresser till webbsidor med användbar information.

Råd till dem som behöver hjälpmedel för egenvård i hemmet
Om dina hjälpmedel är av en sort som går att köpa på ett apotek eller i butik går det att handla där. Du kan få ersättning för dina utlägg du gjort. Här finns information om hur det går till att begära ersättning:
http://www.fhh.sll.se/for-dig-med-hjalpmedel/ersattning-utlagg/

Om du inte kan vänta på dina hjälpmedel ska du kontakta den vårdgivare som förskriver dessa. 
Vårdgivaren kan hjälpa till med bedömning om det går att använda andra hjälpmedel eller bedöma om en expressleverens av hjälpmedel behövs.


Om du har frågor om när din leverens av hjälpmedel kommer så kan du kontakta kundtjänst via telefon 08-12336650
eller e - mail: Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Många ringer för närvarande dit och därför är väntetiderna långa. telefontiderna har förlängts med öppettider kl 08.00 - 20.00

Du kan också logga in på 1177 vårdguidens e-tjänster. Där kan du se om din beställning är mottagen och vem som är förskrivare.

Ring 1177 om du behöver medicinsk råd- eller vägledning när mottagningen där dina hjälpmedel förskrivits har stängt. Ring 112 om läget är livshotande.

Samlad information för patienter och brukare om leverensförseningarna finns på  https://www.1177.se/ där informationen uppdateras kontinuerligt.

Vänliga hälsningar

Johan Bratt
Chefläkare för Stockholms läns landsting