Efter att ha haft blåsproblem i flera år började Anna-Lena med yoga. Efter en tid hade hon fått kontroll över sina besvär. Idag är hon yogalärare och arrangerar kurser för kvinnor med blåsproblem och inkontinens.

Anna-Lena Bogachko Holmblad driver The Yoga Place i Göteborg. Som yogalärare arrangerar hon en rad olika kurser, bland annat yoga för nyblivna mammor, för kvinnor runt 50 och för personer som lider av migrän. Sedan ett år tillbaka håller Anna-Lena, som den första i Norden, även yogakurser för kvinnor som har blåsproblem och inkontinens.
- Yoga är ett fantastiskt verktyg! Genom olika rörelser stärker du kroppen, du lär dig andas riktigt och skapar balans i din kropp. Många känner sig bättre redan efter två, tre gånger, berättar hon.
Det betyder dock inte att yoga är någon mirakelmedicin, precis som allt annat känner vissa större effekt än andra. Alla, såväl män som kvinnor, kan dock använda yoga som ett verktyg för att lugna systemet och stärka bäckenbotten.
- Problemen med överaktiv blåsa och inkontinens är som regel fysiska, men det finns också en del att tillskriva sinnet såsom stress, oro och negativa tankar, säger Anna-Lena.

Ond cirkel

Anna-Lena har själv haft besvär. När hon var i tjugoårsåldern drabbades hon av överaktivblåsa i samband med en stressig period. Besvären förvärrades och efter en tid fick hon även problem med inkontinens.
- Det är lätt att hamna i en ond cirkel. Man oroar sig för att behöva gå på toaletten och mycket riktigt blir man strax kissnödig, vilket ökar oron ytterligare och man blir ännu mer kissnödig, berättar hon.
Själv reste Anna-Lena mycket i Asien under den här perioden. Att gå ombord på en buss och inte veta när hon skulle kunna gå på toaletten nästa gång var en källa till stor oro.
- Jag har alltid varit en mycket nyfiken person och tycker om att göra saker så jag fortsatte att resa trots att det i mellan åt var stressande. Men visst blev jag begränsad av mina besvär, antagligen hade jag gjort ännu mer om jag inte hade haft blåsproblem.

Besvärsfri med yoga

Besvären var dock tillräckligt svåra att hantera för att Anna-Lena en dag skulle få nog. Hon sökte hjälp.
- Jag fick genomgå en rad olika tester och undersökningar, men man kunde inte finna någon förklaring till mina problem.
Anna-Lena tog en tid medicin som lugnade blåsan. Senare fick hon akupunktur.
- Både medicinen och akupunkturen hjälpte, men jag ville gå till botten med problemet och försöka finna ett sätt att läka mig själv, berättar hon.
Efter att ha utövat Qi Gong en tid hamnade Anna-Lena på en yogakurs. Det kändes helt rätt. Inte nog med att hon tyckte att det var roligt, yogan lindrade också hennes besvär. Efter ytterligare en tid av eget aktivt yogautövande och experimenterande var hon nästan helt besvärsfri.
- Yogan verkar på flera plan. Du stärker din muskulatur samtidigt som du lindrar oro och stress, förklarar hon. Yoga skapar balans, både mentalt och fysiskt.

Mjuka naturliga rörelser

För ett år sedan kände Anna-Lena att hon ville använda sin kunskap och erfarenhet för att hjälpa andra kvinnor som lider av blåsproblem och inkontinens. Hon studerade olika yoga-läror och valde ut övningar och rörelser som är särskilt verksamma vid denna typ av besvär.
- Jag har hämtat mycket inspiration från Vanda Scaravelli, som använder gravitationen i sina rörelser. Många av oss lever våra liv i våra huvuden. Vi behöver vara närvarande i våra kroppar och få kontakt med jorden för att kunna öppna upp och släppa ut spänningar, förklarar Anna-Lena
Yogarörelserna är mjuka och naturliga. Enkla positioner varvas med tuffare. Under ett yogapass kombineras träning med andningsövningar, avslappning och akupressur.
- Många känner sig bättre redan efter några gånger, andra måste hålla på längre för att få effekt. Det kan delvis hänga samman med hur länge personen i fråga har haft besvär, säger Anna-Lena.
Avgörande för att lindra besvären är att man tränar regelbundet. Helst varje dag. Det handlar dock inte om några långa pass. Det är bättre att göra några få rörelser än att inte göra någon yoga alls. Och kom ihåg, yoga passar män lika väl som kvinnor.

 

Vill du prova på?

 

The Yoga Place finns i Göteborg. Du finner kontaktuppgifter och information om kurser på www.theyogaplace.se

Anna-Lena arrangerar även workshops och föreläsningar runt om i landet. Privatpersoner såväl som vårdpersonal är välkomna.