Det finns en hel del du kan göra själv för att förebygga, men också lindra blåsproblem och inkontinens. Här berättar vi om några av dessa saker.

alt

Vad är vanligt

När man har problem med vattenkastning är det bra att veta vad som är vanligt. Om du dricker 1,5-2 liter vätska och äter vanlig mat är det bra att tömma urinblåsan 5-7 gånger per dygn. En del går upp en gång på natten och om du inte gör det kissar du vanligen 4-7 dl på morgonen. Rekommenderad hygien är att tvätta underlivet en gång /dygn med milt tvål och vatten eller bara vatten. Kvinnor bör tvätta framifrån och bakåt och män tvätta också under förhuden. Allt detta kan man sträva efter för god hälsa i urinblåsan.

Svårt att tömma blåsan

När det är svårt att tömma blåsan; träna att hitta den ställning som gör att du kissar mest avslappnat.

För kvinnor; Sittande på hela toalettringen med benen ganska brett isär och tårna utåtriktade samt lite öppen mun. Luta därefter kroppen framåt så att armbågarna stöder mot knäna och slappna av i magmusklerna. Stimulera kan man med rinnande vatten, lägga varm handduk på magen över urinblåsan och bejaka sin kissnödighet. Kissa är bra!  Det är inte fel att pausa, resa sig upp och stampa omkring i badrummet en stund samt sedan sätta sig igen och tömma. Har du kortare vadben än toalettstolen är hög, är en liten pall fördelaktig så att knäna kommer upp.

För män; Prova både stående och sittande kissning (se ovan). Stående med tårna utåt riktade och medveten avslappning i bäcken området ger vävnaderna chans att slappna av. Kommer det inte genast kan man vänta ett tag och göra dig inre bilder av vattenfall. Kissa är bra!

Läckage vid ansträngning

När det läcker vid ansträngning; Bäckenbottenträning, länken finner du längst ned på sidan.
Förebyggande bäckenbottenträning: Börja med att knipa till och dra upp ringmuskeln i ändtarmsöppningen i 3-5 sekunder efter varje tarmtömning. Detta känns på samma sätta som när man försöker hålla emot att släppa gas. Samma lyft av bäckenbotten kan med fördel göras efter kissning om man pressar ut urinen eller pressar ut de sista dropparna. Likaså under tarmtömning har bäckenbotten pressats ned och förtjänar ett lyft upp till normal plats.

Trängningar

När det tränger på; Stanna upp och signalera tydligt att du inte vill kissa nu.

Du kan bli BOSS över din blåsa en liten stund! Ofta klarar man det genom att sätta sig ner och dra tre djupa andetag och vänta på att behovet minskar/slås ut. Alternativt stanna upp och knip så hårt det går med bäckenbotten som om du skulle knipa av strålen. Bestäm dig för att det går. Ännu en möjlighet är att ta stöd (för balansen), gå upp på tå och stå kvar tills tömningsbehovet minskar. Dessa tips kan ge dig möjlighet att gå i vanlig takt till toaletten.
Du kan ta reda på om drycker som kaffe, Coca Cola, energidryck eller svart te ger trängningar genom att avstå från dem ett par dagar. Minskar trängningarna kan du börja igen med en dryck i taget och se hur det går. Drick 1,5 - 2 liter vätska sammanlagt under dygnet, det räcker om du inte tränar och svettas mycket.


För att låta urinblåsan fylla sig kan man beräkna när det är dags att kissa nästa gång, skriva upp tiden och kämpa för att hålla den. Urinblåsan kan lära om och ge signal på de tider du bejakar den. När du bestämt dig för att tömma blåsan så underlätta kissningen genom att slappna av, tänk positivt - det är bra att kissa.
Hjälper inte träning på egen hand bör du söka vård.