Att vara gravid och föda barn är en påfrestning för kroppen. Det tar ett tag innan kroppen är i form igen. Man ska vara rädd om sin kropp och vara varsam med träning och liknande aktiviteter.

De första 6-8 veckorna efter förlossningen är kroppen i obalans. Urinläckage är vanligt. Då ska magmusklerna i lugn och ro få chans att dra ihop sig. Livmodern ska krympa ihop till ett hönsäggs storlek och fogarna i kroppen som fjädrats under graviditeten och förlossningen ska stabiliseras. Dessutom ska bäckenbotten återhämta sig. 

Under den här perioden ska man vara försiktig med fysisk träning, nöja sig med promenader och ge kroppen chans att återfinna formen. Men, man ska så smått börja träna sin bäckenbotten genom att försöka knipa med musklerna i underlivet. Till en början blir det ingen reaktion alls, men genom att ett par gånger per dag försöka knipa, stimulerar man bäckenbotten så att den sakta återfår sin ursprungliga spänst.
Vardagsträningen inriktas på att kunna knipa när känslan av kissnödighet kommer och kunna stänga av för gas och avföring. Efter ett tag kan man komplettera träningen med så kallad uthållighetsträning, att till exempel stå kvar i en kassakö trots att man är kissnödig.

Sök hjälp om läckaget kvarstår

Om urinläckaget inte avtar ska man diskutera sitt läckagebesvär med barnmorskan vid det återbesök på MVC som ofta är efter 6-8 veckor.  Barnmorskan på MVC kan testa bäckenbottens knipförmåga. Behöver bäckenbotten extra träning, brukar det ta 3-6 månader innan den har fått tillräckligt god spänst för att urinläckaget ska upphöra.

Exempel på övningar för bäckenbotten som är skonsamma och bra när man fött barn, hittar du i menyn till vänster.

Ett mer allmänt träningsprogram för bäckenbotten finns också på Sinobas hemsida. Det är lämpligt för alla kvinnor att följa. Klicka här för att komma till det.