Att röra på sig under graviditeten är hälsosamt. På Friskis och Svettis arrangeras träning som är speciellt anpassad för den gravida kvinnans kropp.

- Det handlar om skonsam träning som du mår bra av, säger Katharina Tufvesson, på Friskis&Svettis i Malmö.

Musiken strömmar ur högtalarna. Kvinnor i alla kroppsstorlekar rör sig runt i salen. Några ser ut att vara redo att åka till BB vilken dag som helst, på andra syns det knappt att de ska bli mammor. Oavsett storlek så rör sig kvinnorna spänstigt. Någon håller om sin mage, en annan deltagare skuttar obehindrat fram.

- Det är viktigt att deltagarna känner efter och rör sig efter egen förmåga och dagsform, säger Jeanette Narvell, som leder passet.

Inga hopp

"Vänta barn" passen är speciellt framtagna för att passa den gravida kvinnans kropp. Det betyder till exempel att man inte hoppar.

- Att hoppa när du är gravid innebär en stor påfrestning för bäckenbotten eftersom leder och fogar luckras upp under graviditeten, säger Katharina Tufvesson, som har ansvar för "Vänta barn" jympan i Malmö.

För att få upp pulsen använder man i stället stora rörelser för hela kroppen. Passet innehåller inte heller situps eftersom det är svårt att utföra rörelsen korrekt när man har en stor mage. Men det betyder ingalunda att magmusklerna glöms bort.

- Vi använder andra övningar som tränar bukmuskulaturen, säger Katharina.

Fokus på bäckenbotten

Mycket fokus ligger på bäckenbotten. Deltagarna påminns ständigt under passet att använda sin bäckenbotten. Vissa övningar är regelrätt styrketräning.

En lugn melodi strömmar ur högtalarna. Deltagarna står i en ring på golvet. Jeanette uppmanar kvinnor att blunda och koncentrera sig på sin bäckenbotten.

- Tänk dig att din bäckenbotten är ett blixtlås. Dra nu igen det bakifrån och hela vägen fram. När blixtlåset är stängt strävar du uppåt. Tänk dig att du lyfter din bäckenbotten som en hiss inom dig.

Ringen av kvinnorna koncentrerar sig på sina inre blixtlås och hissar. Det ser ut att gå bra.

God fysik en bra början

- Vi fokuserar också extra på hållningen, på axlar och rygg. Ställen där man lätt blir trött under en graviditet, säger Katharina.

Syftet med träningspasset är välbefinnande. Men det är också en förberedelse inför förlossningen.

- Det är tufft att föda barn. Är du i bra form kan det gå lättare, säger Katharina. Den som har en god grundfysik har också lättare att komma i form efter graviditeten.

Välutbildade instruktörer

Det är Katharina som har satt samman "Vänta barn" passet. Katharina arbetar även i riksorganisationen och utbildar instruktörer som ska leda pass för gravida och nyförlösta kvinnor.

- Friskis&Svettis är en rikstäckande organisation som arbetar efter ett och samma koncept. Det betyder att passen har samma innehåll oavsett var i landet du tränar.

Organisationen tar ständigt del av nya forskningsrön och samarbetar med läkare, sjukgymnaster och barnmorskor. Alla instruktörer som leder jympa för gravida kvinnor har fått speciell utbildning.

- Men det betyder inte att våra instruktörer nödvändigtvis är barnmorskor eller läkare. Är du orolig eller osäker bör du tala med din barnmorska, säger Katharina.

Skön träning

Jeanette släcker ned i salen. Kvinnorna lägger sig bekvämt på mattor på golvet. Det är tid för avslappning.

- Avslappning är viktigt under graviditeten. Det är en stund av vila då du har chans att känna efter hur det känns i din kropp. Att veta hur det känns att vara avslappnad kan vara en bra förberedelse inför förlossningen.

En kvart senare strömmar kvinnorna ut ur salen. Jenny Möller, som har få veckor kvar till förlossningen, torkar svetten ur pannan.

- Det var skönt! Det är härligt att röra på sig, konstaterar hon.

Jenny har tränat som vanligt fram till den 27:e graviditetsveckan då hon drabbades av foglossning och tvingades sluta.

- Men så testade jag den här jympan och det fungerar bra. Jag kommer att fortsätta så länge det går. Kanske till dagen innan jag föder. Vem vet?