En graviditet och förlossning innebär stora påfrestningar på bäckenbotten. Att träna upp muskulaturen är viktigt för den förlösta kvinnan. Inte minst för att undvika framtida urinläckage.

På Friskis&Svettis "Mamma barn" jympa är bäckenbottenträning i fokus.

Golvet i gympasalen är full av bebisar. På färgglada filtar ligger de små och iakttar sina mammor som rytmiskt rör sig i takt till musiken. Någon studsar lätt, andra trampar på stället. De flesta bebisarna ser ut att vara under halvåret, de ligger stilla, suger på en napp eller plastleksak. Något enstaka litet barn försöker kravlande lämna sin filt - dock utan större framgång.

- "Mamma" jympan vänder sig till nyblivna mammor. Vi rekommenderar att de varit på efterkontroll hos sin barnmorska innan de kommer hit och tränar. Det är tryggast, säger Marie Relfe, instruktör på Friskis&Svettis i Malmö.

Stor påfrestning

Efter uppvärmning är det dags för bäckenbottenträning. Kvinnorna står axelbrett med benen och uppmuntras att tänka sig sin bäckenbotten som ett blixtlås.

- Dra nu igen blixtlåset bakifrån och hela vägen fram. När blixtlåset är stängt strävar du uppåt. Håll där!, säger Marie. Känn skillnaden mellan spända och avslappnade muskler.

En graviditet och förlossning innebär stora påfrestningar på bäckenbotten. Även de kvinnor som genomgått ett kejsarsnitt har försvagad bäckenbottenmuskulatur, som bör tränas upp efter förlossningen.

Fokus på bäckenbotten

"Mamma barn" passet är speciellt anpassat för den nyförlösta kvinnans kropp. Det innebär till exempel att man inte hoppar, eftersom det kan vara obehagligt efter en förlossning och dessutom en onödig påfrestning för bäckenbotten.

- Vi tränar mycket styrka med fokus på bäckenbotten och de djupa bukmusklerna, så kallad core träning. Det är funktionell träning som stabilisera kroppen, säger Marie.

De nyblivna mammorna tränar även armar, axlar, rygg och ben. Muskler som behövs i vardagen med ett litet barn. Oavsett vilka muskler som tränas påminner Marie hela tiden om vikten att kontrollera bäckenbotten.

- "Mamma barn" jympan är skonsam träning, som passar de flesta. Det är dock viktigt att mammorna själva känner efter vad som är lagom. Den som just har varit på efterkontroll behöver kanske ta det lugnare än den som redan har varit i gång med träningen några månader.

Välutbildade instruktörer

Halvvägs in i passet börjar några av spädbarnen tröttna. En mamma sätter sig och ammar. En annan lyfter upp sin bebis och fortsätter jympan med den lille pojken i famnen.

Friskis&Svettis är en rikstäckande organisation som arbetar efter ett och samma koncept i hela landet. Det innebär att passen har samma innehåll oavsett var i landet du tränar.

- Vi tar ständigt del av nya forskningsrön och utvecklar träningen, berättar Katharina Tufvesson, som är ansvarig för "Mamma barn" jympan i Malmö.

Katharina arbetar även i riksorganisationen och utbildar instruktörer som ska leda pass för gravida och nyförlösta kvinnor.

- Även om instruktörerna för "Mamma barn" passen har fått speciell utbildning så innebär det ju inte att de nödvändigtvis är barnmorskor eller läkare. Känner du dig orolig eller osäker bör du tala med din barnmorska eller läkare, säger Katharina.

Känns bra

Passet är slut och kvinnorna börjar plocka ihop sina saker. Någon sätter sig att amma, en annan mamma byter blöja. Några kvinnor gör sällskap ut till caféet.

- Jag har precis varit på efterkontroll så det här var första passet sedan jag fick min dotter, säger Karin Andersson, som satt sig att amma vid den ena långväggen.

- Det kändes toppen! Jag tycker att det är väldigt bra att Marie lägger så mycket fokus på bäckenbotten. Jag glömmer lätt de där knipövningarna när jag hemma. Känns lättare att träna i grupp.

Karin tycker att det är bra att hon kan ta med sin dotter på träningen. Det betyder att hon kan träna lite oftare.